http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Alternativt CV eller Här har jag mitt (yrkes)liv

torsdag 13 februari 2020

Alternativt CV eller Här har jag mitt (yrkes)liv


Det kom en förfrågan.
Eller snarare, jag erbjöd mig att prata inför biologstudenter.

Detta gjorde att jag började fundera på min bana...
Vad har den haft för riktning?
Har den haft en röd tråd? Ja, en blommig tråd!
Vad skulle jag råda andra som ska ut i yrkeslivet?

För att reda ut alla röda och blommiga trådar gjorde jag helt enkelt en Mind map, en tankekarta alltså, som jag kan utgå ifrån. Ja, för hand då... Det gav perspektiv.


Förkortningar:
AP är Artportalen
QCI är Queen Charlotte Islands, BC, Canada
UBF är Upplands Botaniska Förening
DVBD är De vilda blommornas dag
STF är Svenska Turistföreningen
LT/LH är Linnéträdgården resp Linnés Hammarby

En annan idé jag fick inför detta lilla föredrag var att använda mig av Erik Nivas eminenta s k nyckelbegrepp som han så härligt utgick ifrån i sitt Sommar-program i somras, alltså begrepp med vilka man kan skapa sig en rätt bra bild av en människa. Dessa är:
  • Bakgrund
  • Vägskäl
  • Motgång
  • Utmaning
  • Framgångsfaktorer
  • Karaktärsdrag
  • Svaghet
  • Konflikt
  • Dörröppnare
  • Motståndare

Men det viktigaste jag kommer att förmedla är det som är markerat med hjärtan i Mind mappen: Följ din passion! Gör det du har lust till! Och så kommer resten att ordna sig! Eller som jag brukar säga: Gör det du tycker om och hitta sedan någon som kan betala dig för det.

Det för mig osökt in på ikigai. Vad det är? Det har jag skrivit om här

En och annan blombild tänker jag också färga föredraget med. Fattas bara!

Vitt flor på hällen: vit fetknopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar