http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Stanna tiden - häggen blommar!

torsdag 20 maj 2010

Stanna tiden - häggen blommar!





Redan har halva maj gått, hjälp vart tar tiden vägen? Hinner jag njuta? Hinner du stanna upp och uppleva maj månad med alla dina sinnen? Försök! Mindfulness i naturen, alltså!

Solen bränner hett på min bara axel.
Lärkan drillar oavbrutet.
Det hårda, lite ojämna, stenblocket jag lutar mig mot skaver lite i ryggen.
Vinden blåser hårtestar hit och dit.
Trafiken hörs - tyvärr - men på håll.
En stare landar på betesbacken i Hågadalen.
Molntussar glider fram men hel molnbank vilar i horisonten.
Blommande vårbrodd och fryle vajar i vinden.
Från kråkan hörs kraa.
Folk vandrar. Med och utan hund. Men och utan sällskap.
Hästar betar i dalen.

Cyklist har slagit sig ner vid en bänk en bra bit bort. Vad är det han håller i? Jo, nu ser jag. Han spelar gitarr! Lika oavbrutet som lärkan drillar. Men vinden gör att jag inte får ta del av hans timslånga konsert. Hör intet.
Gulsparven kan inte räkna till åtta, bara till sju.
Vitsippan sjunger inte alls, men sjunger på sista versen ändå.
Motorgräsklipparna har inlett den långa säsongen av ljudföroreningar. Hörs på håll.
När kommer fåren från dalen upp hit och betar - människans tysta gräsklippare!

Familj med hund leker och stojar vid klippblocken vid Högen.
Sirener tjuter mot okänd tragedi.
Lycka blandas med lidande. En bråkdels sekund kan skilja de två.

Och jag tar in maj med hela mig. Medan tid är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar