http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Visa i vårvintertid

onsdag 9 mars 2011

Visa i vårvintertid




Jag fuskar. Än har den inte visat sig för mig i år. Tussilagon...
Men vi väntar tålmodigt.

koltrasten gav startsignalen i förra veckan: vår! eller ska vi kalla det vårvinter till att börja med?
i linden i Skytteanska satt han en tidig förmiddag

Andra små tecken finns runt omkring mig:
marken lite bar under träden
fjokårsgräset frasar i vingen
isiga skidspår
jakt på vacker röd hasselblomma; utan jaktlycka
grönfinksknorr
blåmesmelodi
talgoxeprat
löken i grönsakslådan gror
solen värmer
allt fler fräknar i färg på näsan
snödroppar och vintergäck vid sydväggen
den gamla snön täckt av barr, pinnar och skräp
vintern håller ställningen i ravinen i Kvarnbo: islock
ett härligt ljus
skare i motljus som liknar frasig maräng!
torra vägbanor
cykelbanor med det livsfarliga gruset!

Jag tänkte i höstas när färgerna sprakade som bäst att detta, det är den vackraste årstiden! Men frågan om inte vårvintern är mig än mer kär. Hösten må vara vackrast, men detta nu som vi har och äger: så hett efterlängtat:
Vi klarade det! Vi har överlevt vintern!
Välkomna tillbaka snart alla fåglar och se själva!


Vårsolen strilar ner i ravinen men Hågaån har vinterlocket kvar än...


Förresten, jag gillar ALLA årstider!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar