http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Din, min, vår hälsa!

onsdag 15 oktober 2014

Din, min, vår hälsa!

Världshälsoorganisationen WHO gick igår ut med råd för att undvika att att drabbas av cancer.
2,5 miljoner européer dör varje år i cancer. Hälften av dessa skulle överleva om alla följde nedanstående råd.
Jag är ingen renlevnadsmänniska, ingen fanatiker i alla fall, och jag unnar mig livets goda.
Men lagom är bäst, som det heter.

Vad jag saknar på listan är vikten av utevistelse dagligen. Men även om det är självklart bra för hälsan så är det kanske inte vetenskapligt bevisat bra hinder mot cancer.
Ut går jag ofta, mycket och länge. Året runt.

Vilken av nedanstående punkter kan du börja med redan idag?

1 - Rök inte! Använd inte någon slags tobak
2 - Gör ditt hem rökfritt. Ge ditt stöd till riktlinjer om rökfrihet på din arbetsplats
3 - Gör aktiva val för att hålla en hälsosam vikt
4 - Var fysiskt aktiv i ditt vardagliga liv. Begränsa din stillasittande tid.
5 - Ha en hälsosam kost:
*Ät mycket fullkorn, baljväxter, grönsaker och frukt
*Begränsa kaloririk mat (mat med mycket socker och fett) och undvik dryck med mycket socker
* Undvik processat kött (t.ex korv och leverpastej), begränsa din konsumtion av rött kött och mat med hög salthalt.
6 - Om du dricker alkohol, begränsa ditt intag. Att inte dricka alkohol alls är bättre för att förebygga cancer.
7 - Undvik för mycket sol, speciellt för barn. Använd solskydd, sola inte på solarium.
8 - På jobbet: skydda dig själv mot cancerframkallande genom att följa hälso- och säkerhets-instruktioner.
9 - Kolla upp om du är utsatt av höga radonhalter i ditt hem. Agera för att reducera eventuellt höga halter av radion
10 - För kvinnor:
*Ammning reducerar mödrars cancerrisk. Om du har möjlighet, amma ditt barn
*Hormonbehandling ökar risken för vissa typer av cancer, begränsa användningen av så kallad HRT.
11 - Säkerställ att ditt/dina barn vaccinerar sig mot: *Hepatit B (för nyfödda) *HPV-vaccin mot livmoderhalscancer (för flickor)
12 - Undersök dig själv och scanna kroppen efter cancer:
*Tarmcancer (män och kvinnor)
*Bröstcancer (kvinnor)
*Livmoderhalscancer (kvinnor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar