http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Med anledning av att hösten är här...

fredag 10 oktober 2014

Med anledning av att hösten är här...



Tänk vad svårt det är att formulera korta texter! Eller framför allt skyltar i det offentliga rummet.
Rubriken låter ju helt knasig för den som är väl hemma i nyanserna i det svenska språket. Lustigt nog såg jag denna formulering på stadens bibliotek.
Som om höstens ankomst är något högst oväntat, överraskande, eller som en plötslig katastrof!

Således, med anledning av att hösten är här...

mättas naturen av fukt

Med anledning av att hösten är här...

dra jag ner på arbetstakten och ser skeenden lite från sidan om

Med anledning av att hösten är här...

blir det mer tid för läsning, till exempel Lasse Bergs Ut ur Kalahari

och

bra tv, till exempel Djävulsdansen och Sanningen om konsumtion

Med anledning av att hösten är här...

klafsar det mer längs stigen när jag springer

Med anledning av att hösten är här...

kan man plocka bär i naturen: lingon, slånbär, ja även rönnbär plockas har jag sett. Och svamp förstås.



Med anledning av att hösten är här...

kan man klaga, sucka, misströsta och boka en resa till solen. Men det gör inte jag.
Jag stannar i vårt Sverige och njuter av årstidens växlingar. På jakt efter det goda livet, det som Lasse listar i sin bok, nämnd ovan.

Men egentligen handlar ju allt det här med om det som sker nu när hösten är. Välkommen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar