http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Kalla minnen

onsdag 21 september 2016

Kalla minnen




En bild, en rubrik och en inspirerade artikel i DN härförleden fick mig att minnas mina tidigare vinterbadsvintrar.

Artikeln handlade om bad. Kalla bad.
Det var särskilt intressant att man i artikeln jämförde med en fysisk ansträngning för det gjorde jag själv i ett blogginlägg då när jag fortfarande höll på. Från maj 2006 till december 2010 badade jag minst en gång varje månad, hur många månader är det? 56. Och bara en gång av alla dessa var i utlandet.

Vilken kick!
Endorfiner.
Hälsa.
Viljestyrka.
Ja, en smula personlig utveckling också.
Och något för andra att förfasas över. Knappast någon av dessa bad skedde med bastu...
Tänk att vi hoppade ner i en vak, med flytande isbitar. Lät som en klirrande grogg.
Ja, kalla minnen. Onekligen.

Just detta med det mentala planet i att vinterbada gillar jag. Att det sitter i huvudet, beslutsamheten, och att detta går att tillämpa på andra tillfällen i livet. Nu gör jag det bara.

Nu går vi mot en ny höst och jag hoppas  och tror att jag inte badat för sista gången i år. Kruxet är väl tillgång till badvatten, jag har det inte alltid så nära till hands.

Fortsätter du att bada månadsvis, Johan? Det var du som började!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar