http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Några ord från skogen

måndag 12 september 2016

Några ord från skogen



"Människor behöver man nog inte sakna någonstans. Jag hade fler besökare när jag bodde i skogen än under andra perioder i mitt liv; det kom en och annan. Jag träffade här åtskilliga under gynnsammare förhållanden än vad som var möjligt på annat håll. Men det var få som sökte upp mig för betydelselösa ärenden. I den meningen kan man säga att mina bekanta sållades av avståndet till staden. Jag hade begett mig så långt ut i ensamhetens ocean, där sällskapslivets floder rinner ut, att mina behov tillfredsställdes av det finaste sediment som samlades omkring mig. Dessutom kom spår av oupptäckta och orörda kontinenter drivande till mig från andra hållet."

...skriver Henry David Thoreau i kapitlet Besökare i hans bok Walden, vilken denna blogg är uppkallad efter.

Så ser jag en del av mitt framtida liv, i riktning ut från staden.
Realistisk?
Orealistisk?
Framtiden får visa.

Citat ovan utgör ett av 42 andra vikta bladöron i min pocketutgåva av denna klassiker. Nyöversättning och nytt ljus över denne livsfilosof.
Vek gjorde jag vid läsningen för över två år sedan med tanken att här publicera ett urval av citat. Nu får det bli bättring på den punkten.

Vad ska mer bli bättre på denna höst?
Regelbunden löpning! Stor inspiration efter läsning av Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. 
Järnrik kost.
Driv framåt i verksamheten. Idag pratar man om mitt aktuella uppdrag, att hjälpa grova ekar in i framtiden, hos Epstein&Nordegren i P1
Bjuda hem vänner.
Mod att förändra det jag kan!

En av de grövsta ekarna i Stockholms län...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar