http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: När det lider mot (bok)höst

fredag 30 september 2016

När det lider mot (bok)höst





Rusk. Regn. Blåst. Skönt (men bilderna är tagna vid ett annat tillfälle)
Tid för bok och mat.

(Klas Östergren gjorde i sitt Sommar ett försök till text av ord med endast tre bokstäver. Det blev rätt stolpigt. Rad 2 vara bara mitt eget, inte ens en hel mening, den ovan.)

Säsongsavslut hos Linné. Folktomt. De sista turisterna ser sig runt i trädgården. Men förvånansvärt mycket färger fortfarande ändå. Tidlösan i ljust lila. Fuchsian i rött. Praktmire i blått. Och ståtligt höga växter i höstkvarteret. Kråka kraxar hest. Bilars däck mot våt asfalt utanför det gröna staketet.

Även tidlösan slokar mer än detta idag när trädgården stänger.

Böcker ja. I trädgården finns oändliga källor att ösa ur om det linnenska arvet. Förstås. Hemma på nattduksbordet och soffbordet finns andra källor till läsupplevelser. Både om Linné och annat.



Kan man ha åtta böcker på gång samtidigt? Nja, kanske inte riktigt så många läser jag på en gång men det är ändå aktuella på ett eller annat sätt:



Paula Cox: Förtvivlade människor. Bokcirkel nr 1

Ingemar Ottoson: Japans histora. Apropå Annika och M:s resa. Nyfiken på detta land

Karin Boye: Kallocain  Bokcirkel nr 2

Henry David Thoreau: Walden  Ständigt aktuell

Lin Yutang: Konsten att njuta av livet. Fanns i fin, inbunden upplaga i mitt föräldrahem. Pappas. Nu köpte jag ett ex på bokbörsen, men utan det fina omslaget. Ska dock läsa om konsten att dricka te. Och mycket annat.

Karin Björkegren Jones: Yoga för livet. Present för ett år sen. Hur mycket har det blivit en del av min vardag? Inte mycket än, tyvärr. Svårt få nya vanor! Men jag inspireras så av de vackra bilderna inte minst i denna bok. Dags att gå till handling och göra övningarna också.

Brutus Östling: Bevingat. Eget köp till mig själv från WWF. Ögongodis att njuta av

Katarina Bjärvall: Vill ha mer  Ett inlägg i konsumtionsdebatten. Men oj, vad mycket som hänt på de tio år sen hon skrev boken. Vem vet vad Lunarstorm är idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar