http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Fåglar flyttar. Och jag med dem.

måndag 2 oktober 2017

Fåglar flyttar. Och jag med dem.




- Före flytten tog jag cykeln till biblioteket, och andra ärenden, på tio minuter. Nu tar det en halvtimme att cykla in. Buss ännu outforskat.

- Innan jag flyttade hade jag tio minuter till jobbet. Nu över 1,5 timme med cykel, buss, cykel. Oregelbundna arbetstider och arbete hemifrån underlättar.

- Före flytten långt till badvikar. Nu mindre än fem minuters gångväg. Många septemberdopp blev det.



- Innan jag flyttade en mycket kort promenad till det lilla Konsum jag gjort till mitt. Nu blir det bil. Till köpcentrum.

- Före flytten löpning på skogsstigar. Trots nytt, lantligt läge, nu mera grusvägar och asfalt. Men gammal banvall gäller före som efter flytt.

- Lite paradoxalt, innan jag flyttade ut från stan, bara en kortare cykeltur, eller löprunda, till blomstrande och betad, skyddad natur. Nu tar det över 20 minuter på cykel.

- Före flytten sval innetemperatur vintertid i lägenheten, omöjlig att reglera till tillfredsställande värme. Nu har vi kaminen, veden, elden. Här ska eldas!

- Innan jag flyttade, kompost i plastpåse som transporterades bort till biogas. Vackert så kanske. Nu kompost utan plast, där mikroberna och maskarna gör sitt jobb på plats. Utan transporter. Produkten, näringsrik jord, kan bli startpunkt för ny syssla: trädgårdsodling. (först 20 år efter Uppsala kommun startar Norrtälje kommun insamling av organiskt avfall utan Uppsalas plast, utan i de vanligare komposterbara papperspåsarna)

- Före flytten stor konkurrens i svampskogen full av stadsbor. Nu kan vi ensamt njuta av skogens guld: trattkantareller.


- Innan jag flyttade, årstidens växlingar och vattnets varierande framfart i Kvarnbo. Brusa högre lilla å, så jag hör dig ända till Sundsta! Hur ska jag nu följa årstiderna? Blir det nämnda odling?

Kvarnbo i september.

- Och nu kan vi tillsammans se stjärnhimlen om kvällarna!

Vad jag saknar mest? Cykelavstånd till det nödvändigaste i affären kanske. Och vänner och familj och kultur på nära håll förstås. Välkomna ut nu alla i stället!

Språknördar, finns någon mer än jag som längre bryr sig om före och innan?

2 kommentarer: