http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Underbara vinter!

lördag 3 mars 2018

Underbara vinter!


Rådjuren utanför fönstret skrapar i snön efter något att äta.
För att i nästa sekund hastigt med långa smäckra hopp ge sig av inåt skogen

Ekorren knaprar på frön under fågelbordet. Där går koltrasten också. Skrämmer iväg en konkurrent
Blåmes och talgoxe är i majoritet vid fågelbordet. Häromdagen gästade stjärtmesen oss. Vilken lycka!
Och domherren och grönfinken och gulsparven är andra gäster. Och så större hackspett, nötväcka, gråsiska och många fler. Jag behöver en bättre kikare. Vi har varit tvungna att flytta fågelbordet lite längre bort pga våra rovdjur till husdjur.

Elden brinner i spisen
Katterna vill inte gå ut.
Jo, Rex ställer sig ute några sekunder på verandan men vänder snart nosen och travar in i igen.
Termometern har stigit från -21 till -13 nu på förmiddagen.

En och annan granne har vågat sig ut. Med hunden.

Hellre skog än golfbana. Om jag får välja.

Vintersport då? Skidor då?
En skidfärd har det blivit. På golfbana i Roslags-Bro, dit vi åkte bil. Fick med mig fel skidor från Uppsala så jag fick kämpa utan särskilt bra glid. Ibland saknar jag tillgängligheten i min förra bostad: efter en timme med snötäcke var det alltid någon som spårat utanför dörren, så att jag kunde åka i spår. Här åker folk på sjön lite. Men då åker jag ju hellre skridskor.

Som igår. Marssolen har verkligen börjat värma. Först motigt på skenorna österut i motvinden. På plogad bana faktiskt, men se upp för sprickorna. Jag tänkte på belöningen. Inne vid badet vände jag 180 grader och gled fram hemåt i medvind och marssol i ansiktet. Körde skridskon i en spricka trots allt och stod på öronen men upp igen och iväg. Men visst måste vi få till en till skridskoutflykt på annan sjö än hemmavid innan säsongen är slut! Stordammen i Österbybruk längtar jag till.

Det är ju så härligt att åka skridskor!

Och så månen igår kväll: en massa minus, fullt med snö upplyst av fullmånen, ett underbart ljus nere på den snöklädda Lommaren.


Andra möten ute i markerna på mina promenader är korparna som ropar. Första trumvirveln av hackspetten har jag hört. En och annan havsörn, nej, en gång sex stycken samtidigt i skyn. Snön är genomkorsad av spår av mest hare och rådjur. Vildsvin finns också. Men dem har jag inte sett.

Skogsliv vid Lommaren - javisst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar