http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Ikigai

torsdag 31 januari 2019

Ikigai




Jag avslutade en Linnéstigs-guidning en gång med några enkla levnadsregler, regler för ett harmoniskt liv, en lista jag fått av en god vän.

Connect - träffa människor
Keep learning - fortsätt lär dig fakta och färdigheter
Be active - var aktiv
Take notice - ta in världen med alla dina sinnen
Give - ge.

Jag tog med dem för att jag insåg att vår eftermiddag tillsammans längs en vandringsled med guide (jag själv) innehöll alla dessa fem pusselbitar. Vi kände inte varann (connect). Vi lärde oss om Linné och av varandra (keep learning). Vi vandrade flera kilometer (eller var det kanske en cykelguidning?) (be active). Vi tog in naturens alla ljud och dofter (take notice). Och jag gav dem informationsmaterial och blomkort som avslutning (give). Vilken lycka! Vilken harmoni!



Jag kom att tänka på dessa levnadsregler och min guidning när jag läste DN:s artikel om ikigai på lördagen. Ikigai är japanska och betyder "meningen med att finnas till".

Vad älskar jag? (Vad är min passion?)
Vad är jag bra på? (Vad är mitt syfte?)
Vad kan jag ta betalt för? (Vad kan jag jobba med?)
Vad behöver världen? (Vad är mitt kall?)

Med en till synes enkel guidning svara jag lätt på dessa frågor som leder fram till just min ikigai. Jag älskar att vandra i skogen. Jag är en klippa på vilda växter. Jag kan använda denna kunskap på guidningar och inventeringsuppdrag, få betalt. Och världen behöver definitivt botas från den biologiska analfabetismen, dvs alla behöver veta mer om den rika värld vi omger oss av. Om vi inte vet vad som finns kan vi heller inte värna om det. Skydda det.



Har du hittat ditt ikigai?

DN-artikeln tipsar om en bok Ikigai av Hector Garcia och Francesc Miralles.

Japan verkar spännande, med sunda tankar hos ett sunt folk. Tidigare har jag skrivit om shinrin yoku - skogbad, japanernas väg till avstressande genom vistelse i skogen.

Här låg min avstressande plats före flytt österut: Kvarnbo. Hur ser det ut där idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar