http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Fånga hösten! Fånga orden!

onsdag 30 oktober 2019

Fånga hösten! Fånga orden!


Jag tog med mig kameran ut på promenaden.




 Naturens konstverk. Svårt att göra plagiat på.




 Naturens krafter är starkare än människans. Med råge.




 Ingen skog i Sverige är oförvanskad. Det finns ingen urskog! Men när ska vi sluta med vansinnes-skogsbruket?



Så om jag får önska så får Alfridas "offer" från i januari ligga kvar där de ligger. Till glädje för skogens rikedom av mossor, lavar, svampar och insekter.




En sparsmakad skog kan också dölja en oanad skönhet.



 En fullvärdig sittdyna! Av fönsterlav!




 En fullvärdig bostad?? Vem glömde sin husvagn? Är den habil?




 Ännu ett verk av Alfrida. Blottad, kal sten, utan gammelmossa, efter ett träd som fallit. Det tar tid innan mossan regenereras på platsen. Skogen behöver tid, mycket tid. Och orördhet. Men storm och bränder är normala störningar. Det är människan som är den onormala störningen, i alla fall om hon kalhugger.


 Tallbaret har gömt sig i laven. Gillar inte exponering.




Jag känner solidaritet med mossorna, träden, lågorna, barren, löven. De är mina vänner.
Sen kom första snön och pudrade in dem alla i vitt.

Och jag fick 20 rätt av 20 på ordförståelsedelen på Högskoleprovet. Det är en tradition på denna blogg att göra inlägg på de orden. Min första här.

Klarar du årets test? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar