http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: En ordlek

onsdag 29 april 2020

En ordlek




Vad hände egentligen med kylskåpspoesin? Är den död? Död även här på bloggen? Något förut för länge sedan kom med här och här och här och här. Några spridda kylskåpsdikter på bloggar hittar jag faktiskt på nätet...


Har alltid älskat ord och ordlekar.
Roligast med kylskåpspoesin var en gång när jag i köket på jobbet skrev anonyma dikter om ett blödande hjärta. Numera skriver jag treordsstrofer på kylskåpet i nya lyan (jag tar slumpvis tre bitar, utan att titta, och gör något av det):

jag energiröra
jag och illusion
lat nyans bra
unik typ?
lycklig vårtur utanför
ljus kylskåpelement
delikat vattenväg
förlåt gammal mjölk
min doft komma
längtar naken bild
inte familjetystnad
känsla gör stark
ja föda svar
gröt vacker kunskap
sak vill nästan
min med sa idiot
hög välja står
hon magnet sätt
ibland het tvekar
viskning mat finna liv
men med kvinna!
tvättar fram skräp
gå blå regn
modig öga grubblar
lysande lagom förvånad
form pengar poesi
vad mäktig led
visa TV-ig
vintergalen kinesa
måndag så fattig
ett löjlig kostar vit
då drömbarn
för astrött
lär hoppet tack
att första otro
säga genom spel
som ljuv mun
kaffe betyda ironi
dallra vid mål
daglig miljon
vilken miljö fundera
fri i gift
ska enda trottoar
sov från resa
fluffig brusstress
är fylla rätt
tänker smak samlar
låg mellan skugga
ingen fin sanning
ett arm vilar fråga
sex val skratt
ganska rik speciell
två seg semester
fast vanlig svett
sol himmel bomull

Och så dolt, inkört under kylskåpets handtag hittade jag tre ord från tidigare lägenhetsinnehavare:
mega ivrig dimmig

Hur illustrerar men denna ordröra?
Med vårens bakslag från i fjol (efter förra veckans värma, nu +3 grader):

kylslagen majsmörblomma 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar