http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Sanningsspöket

måndag 27 september 2010

Sanningsspöket



Jag har sedan länge en bok på mitt nattduksbord, Modig av Carl Lindeborg och Sofia Sivertsdotter, om konsten att övervinna sina vardagsrädslor.
De delar finurligt in dessa rädslor och kallar dem för olika typer av spöken, och belyser i varje kapitel spökenas olika skepnader.

Underrubriken för Sanningsspöket är: Följ det som kallar!
De skriver i inledningen:

"Om jag inte var rädd skulle jag...

  • satsa mer på karriär och andra drömmar, som min musik
  • skriva dikter, måla, sjunga - och dansa förstås
  • uppleva och lära mig nya saker, vidga mina vyer
  • fokusera mer på vad jag vill än på vad jag bör
  • släppa alla hämningar och vara underbar
  • satsa jättestort och på att få mitt företag att växa
  • ta fler risker och chanser"

Men hur hittar man sanningen? Hur reder man ut tankarna? Vilka kommer från intuitionen och vår innersta vilja som ska leda oss rätt och vilka tankar kommer från rädslorna?

Om vi känner plötslig entusiasm för något, hur vet vi att det inte bara är en fix idé?, frågar författarna. Jag tycker man kan ställa sig frågan: När känner jag en våg av inspiration, flow? Vad gör jag av den känslan? Vart tar den mig?

Vi måste våga pröva den andra vägen. Våga misslyckas. Men då ändå ha försökt. Våga leva vår inre dröm och vision, den vi bär på men kanske gömt undan någonstans.

Jag gillar författarnas tankeväckande frigörande frågor:
"Vilka dörrar i ditt liv väntar på att bli öppnade?"

Nu öppnar jag en ny dörr och blir företagare:
jag tänker fortsätta göra det jag tycker om och få andra att betala mig för det! Skriva och jobba med den svenska naturen i fokus. Dela med mig av upplevelser, se nya hörn av Sverige. Skriva om natur så andra kan inspireras Fortsätta jobba med praktiskt forskningsarbete. Det må bära eller brista, nu tar jag chansen.

"Lisel Hamring Text och natur" heter stigen som jag ska gå. Blir den taggig? Stenig? Tung? Återstår att se.

Mod är inte frånvaro av rädsla utan att göra det man vill trots att man är rädd!


Vad blir ditt steg mot att förverkliga din dröm i dag?

Mer om boken Modig här.


1 kommentar: