http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Hej höst!

tisdag 19 oktober 2010

Hej höst!




Dystert! Den härligt långa soliga hösten går in i den grå fasen. Löven dråsar av träden. Bara för två veckor sen var det betydligt muntrare i Kvarnbo:


Och ytterligare två veckor före dess, bankade hösten bara försikigt på dörren:


Nu får vi lyfta fram glädjeämnena i våra liv för att klara av mörkret som sakta lägger sig över oss. Som jag alltid har sagt: Den som kan vara glad åt lite har mycket att glädjas åt!

Hälsan, jag tar den inte för givet, men den har jag i överflöd, och gör allt som står i min makt att det så ska förbli. Läste någonstans att 75% av sjukdomsfallen är livsstilsrelaterade. Tänkte på detta när jag lyssnade på veckans Kropp och själ. Om fetma-operationer.

Jag läser.

Jag dricker kaffe.

Jag promenerar.

Jag möter människor.

Jag lagar mat. Äter den.

Jag är närvarande med mina nära och kära.

Jag gosar med katterna.


...gosiga, mjuka, varma, lurviga mys-Eddie...
Jag lyssnar på radio.

Jag låter mig berikas av musikens kraft.

Jag andas in.

Och ut.

Och lär mig av Eddie att njuta av livet.


"I förrvirringens tid har vi glömt det enkla...
Att se, att låta sina ögon dricka av liv.
Att höra - lyssna.
Att känna, att öppna sina sinnen för det outsägbara.
Att vara HEL.
I stressens och plånbokens tid ges inget utrymme för eftertanke.
Så blir vi som vi blir - halva människor..."

(Helga Henschen)

citerad ur senaste tillskottet i min bokskatt:
Thomas Lerner: "Hejdå, ekorrhjulet" (efter hans eminenta artikelserie i DN hösten -09)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar