http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Utsikt från en kartpunkt

torsdag 14 oktober 2010

Utsikt från en kartpunkt



...bilden hämtad från annan skog...

Ännu en brant. Märkt med svart tjockt streck med taggar på kartan. Ännu en metallpinne med siffra och bokstav. Ännu en kartpunkt i hittaut.nu.

Det börjar bli bråttom nu. Sista dagen för att registrera punkter alla 100 punkterna på nätet är den sista oktober. Och jag har 20 kvar. Hur många har du tagit? En helårsprenumeration på unt finns i potten. Och priser från Fjällskog.

I det tunna täcket av lav och mossa har en knappt skönjbar stig bildats. Jag tror att det är andra kartpunktsjägare som varit i farten. Det gör det hela lite lättare att hitta de svartklassade som denna, de ska vara de svåraste. Men nr 70, en svart, är en baggis.

Jag ser inte skymten av någon annan kartpunktsjägare, inte någon annan jägare heller. Jakten är ju igång. Men några skott hörs ej. Visst jagar man även i Nåsten? Men det där höga pipandet, är det en kungsfågel, tro? Ja, ett flyglan hörs också och avlägset trafikbrus. Men jag har överseende med det. Den stadsnära skogen är en lyx, en vacker sådan. Nu måste jag snart ha trampat varenda stig i Nåsten tror jag. Både med och utan cykel.


En och annan tall, gran och en håller sig fast i hällen. Illgula aspelöv darrar i knapp kännbar bris. Den unga ekens blad är helt bruna, den äldre lyser mer i guld. Björkens gula lövverk tunnas ut allt mer. Fönsterlaven (bilden) väntar på eventuella adventsplockare. Om de nu inte går till Åhléns i stället och köper ”vitmossa” i plastpåse. Nej, lite dekorerat med barr vill jag allt ha så småningom när det blir pyntdags…

Nu har jag inte tid mer. Dags att jaga till nästa punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar