http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Sin egen lyckas smed

måndag 11 oktober 2010

Sin egen lyckas smed



Har jag den disciplinen som krävs för att vara min egen arbetsgivare och chef? Rätta drivet. Piska mig själv framåt. Jobba utåt. Knyta kontakter. Nätverka. Kort sagt, är jag en entreprenör-själ?, hör Tendens i P1. Det återstår att se. Tycker ändå att jag har rätt bra självdisciplin. Än så länge är mitt hem mitt kontor, vi får väl se hur det blir med det i framtiden. Måste fixa ergonomin - håller jag på att få musarm?

En massa mail och ett antal sms idag, men var det jobbrelaterade? Nja, 2 av 14 skickade mail handlade om jobbet jag gör i Wiks slottspark, ett antal skyltar ska förnyas. Texterna filade jag på och skickade ett första utkast för granskning. Ett annat mail gick till en journalistkursare som jobbat frilans i 10 år. Hur börjar man? Tips någon? Andra mail handlade om att hitta ny tid tid till bokgänget, då vi ska träffa författaren Ola F Nilsson. Och så ska alla Bilpoolarnas bilar in på däckbyte och jag ska fixa några repor på den bil jag är fadder för. Och hur lägger man bäst ut bilder på alla bilarna på hemsidan?

Tänkte på det jag skrev om rädslor sen när jag svarade på en förfrågan och antog utmaningen att guida 50 pers i juli nästa år på Botanikdagarna 2011 som Upplands Botaniska Förening är värd för. Färden går den dagen bl a till Hårsbäcksdalen och Hjälstaviken. Men det är två dagar ytterligare som detta evenemang pågår i början av juli. Förresten kommer en helt ny Upplands Flora ut i november i år. Release-datum 20/11. Föranmäl ett ex på upplandsflora@gmail.com Missa inte det!

Annat under min odisciplinerade dag var att delge länk till recension av Uppsala stadsteaters uppsättning av Anna Karenina till mitt teatersällskap. Recensionen var väl sådär. Ska bli spännande i alla fall.

Och så blåser förändringens vingar. Tittade på säng och hittade en Hästens i stan på Blocket till rimligt pris. Men den kan jag väl bara drömma om. Men det vore skönt! Och drömma kan man ju. Men det blir väl det stora varuhuset i alla fall till sist.... Om någon timme ser jag om jag har chans på detta rutiga mirakel.... Haha, den blev min!!!

Resultatet av en annan odisciplinerad aktivitet vid datorn ser jag på torsdag då jag får första leveransen av Bondenäras produkter. Grönsaker, kött, kaffe, pasta mm. Leverans till dörren av lokalproducerat när nu Kravbeställarna har tagit uppehåll i Uppsala. Står de och väntar vid dörren när jag hämtat storasyster på stationen på torsdag? Föredrag med henne på Uppsala Missionskyrka på fredag kl 14.

Efter datorarbete väntade hösten där ute i sprakande färger... Med M och hunden H bar det av på eftermiddagen på den vanliga rundan förbi Kvarnbo. Fika förstås efteråt. Men ingen arbetsro infann sig efteråt. Solen bara sken och sken. Ut igen! Så efter några timmar, på med löparskorna. Det var ju de där två sista kartpunkterna i Nåsten som jag ville åt i Hitta ut.nu-projektet. Nr 67 låg ju rätt nära, invid Håga by, men skulle jag orka springa till 68 också? Eftermiddagen var sen och det började blir kyligt. Men skam den som ger sig. 68 stod vid ytterligare en brant, och en 70 minuters härlig löprunda var krönt av framgång. Skogsbrynen fullkomligt brann i Ekebydalen på väg hem. Det var fantastiskt! Solen dalade och björkar, lönnar och alla andra buskar o träd glödde i en härligt intensiv färg. Ett fotoljus utan dess like. Hoppas någon bra fotograf var ute och bidrar till Unt:s höstfototävling...

Kanske är jag lite mer av egen företagare i morgon i stället.
Bygga hemsida. Jaga kontakter. Visa vad jag gjort. Som det här. Tack för tipset, Karro!

Dagen avslutades med SVT:s bästa program just nu: Sommarpratarna.

1 kommentar:

  1. När någon skriver något om Wik på nätet plingar det till hos mig och min dator...Tack Google att ni finns!/Magnus(Wik)

    SvaraRadera