http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Kierkegaard och klimatet

tisdag 23 november 2010

Kierkegaard och klimatet



Senaste besöket vid Kvarnbo gjordes på ett icke-klimatvänligt sätt.
Dubbelmoral, enligt Kierkegaard.


Läser vidare i boken om att leva innerligt av Ted Harris och Ann Lagerström och får från oväntat håll stöd i mitt klimatarbete:

"Varje val du gör, hur obetydligt det än är, avslöjar dig, anser Kierkegaard. - Alla dina val, allt du bestämt dig för att göra eller köpa, kan du använda för att analysera dig själv. Huset, bilen, möblerna - och matkassen."

Mitt jubel stiger. Jag har alltid tänkt att vi måste minska plastpåse-eländet och gör mitt bästa i det lilla. Då känns det skönt att få stöd av en känd filosof i mitt handlande! När jag väljer bort plasten så lever jag alltså innerligt?! Kierkegaard förklarar (i författarnas moderna tolkning av hans tankar) att en enkel, praktisk och oviktig handling som att köpa en plastpåse för en krona för några liter mjölk inte alls är oviktigt utan tvärtom "en tydlig. omisskänlig symbol för vår omedvetenhet och dubbelmoral".

"Om du var en verklig miljövän så skulle hela ditt liv genomsyras av vad miljökrisen innebär och hur du bidrar till den. Om du verkligen levde innerligt skulle varje steg du tog präglas av den insikten, och det skulle vara helt omöjligt för dig att fortsätta köpa plastpåsar. - Titta på dig själv, säger Sören, titta hur du lever!"

Så kanske kan man säga att jag lever innerligt, eller åtminstone tar klimatkrisen på innerligt allvar, när jag:

- väljer transport med två hjul i stället för fyra
- fyller tvätt-trumman så mycket det går, varje gång
- i affären och på nätet väljer långsiktig kvalitet före låga priser
- vurmar för klädbytardagar och fynd på Röda Korset
- stoppar den mat jag handlar i munnen, i stället för i, just det, plastpåsen. Läs mer
- under diskbänken låter lika söka lika, alltså plast ej i naturen (som nedan)
- hyllar kranvatten, tusen gånger billigare än bubbelvatten på flaska

Gör jag det då, Sören, lever innerligt?


Låt inte jorden bli en skräphög! Återvinn plasten. Naturen kan inte bryta ner den.



Lägg även metallen där den hör hemma! Och det är inte här!


Mer om boken här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar