http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Leva innerligt och modigt

fredag 12 november 2010

Leva innerligt och modigt


"Valet i sig är avgörande för personlighetens innehåll, genom valet fördjupas hon, och när hon inte väljer, förtvinar hon."

(Sören Kierkegaard ur Antingen - eller)


Novembersnö


Att våga handla

"Det kan kännas som en inre suck det där inre ögonblicket då man efter många funderingar, ångest och kval äntligen bestämt sig: Okej, jag gör det, jag skiljer mig, jag byter jobb, jag flyttar, jag reser, jag berättar sanningen - JAG GÖR DET!

Sören Kierkegaard kallar det för språnget, och han föreställer sig det väldigt konkret. Där på klippkanten står en ensam människa, nedanför henne ett bråddjup av möjliga okända framtider. Hon står där och tvekar, ska hon eller ska hon inte?


Svag november-sol


Hon försöker räkna ut vad som är bäst: vara kvar på klippan i en otillfredsställande men trygg tillvaro eller bara ta ett steg rakt ut i det okända? Till slut når man en punkt, en skiljeväg, skriver Kierkegaard, där det inte går att spekulera längre, trots att man inte vet måste man bara följa sin starka innerliga impuls. Ett djupt andetag, knip om näsan - hoppa!"


Novembergrått

En annan aspekt av boken här.


Tack för boktipset, Thomas!

Kierkegaard är ju också lite av en huvudperson, eller ledmotiv i alla fall, i filmen Till det som är vackert. Trots dess mörker rekommenderas den varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar