http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Fria uttryck

fredag 4 februari 2011

Fria uttryck


I Egypten skallar ropen på frihet!
Landets styre stryper tillgång till den självklara kommunikationen via nätet och mobilen.
Men folkets rop från Frihetstorget ska inte tystna. Må de gå segrande ur striden i deras gemensamma längtan efter demokrati och att uttrycka sig fritt och må den gamla maktstrukturen falla! Utgången är oviss.

Här hemma kan vi skriva och uttrycka vad vi vill, inom lagens gränser. Ingen stänger av nätet i Sverige. Vi kan blogga och twittra om högt och lågt, stort och smått. Jag kan om jag vill till och med skriva poesi från kylskåpet medan världen brinner. Kanske du har tagit ner dina magnetiska ord därifrån, de är kanske inte längre någon het fluga, men jag stretar oförtrutet vidare. Nedan är ett samarbete mellan fröken J och mig. J började, jag byggde vidare
(en dag ska jag skriva inledningen på min roman med hjälp av dessa små rektanglar, eller så är det just här den börjar):

resa in i poesi
så trött, måste bli i form
en mjuk idiot tvekar
nästan ingen fika har
hård fattig benhög låg bra
grötminne kostar röra
vinterskugga dallrar i rum

vad de gråter
rik viskning sa de
som bomull och honumg är de

vaknar modig
möter ljuv nyans mot måndag
vänta på min tur
se fri flicka
val med söt illusion
modern kvinna märklig

fluffig sanning har tre svar
vill ha kunskapsvatten

finna säng
vår smak är ung
visa trevlig energi
första semester kall och vit
man var ganska förvånad

samlar het, ja äventyr
hand njuter regn
förstå bildskratt sen

min speciella höst betyda hopp
du sköter fest så utmärkt
vilar på stark arm
o galen lust
bär lysande evighet
står alltid nära

komma fram till slut
skumpa, tack
kul kinesa då glas grubblar
verkligt lätt vara två
livet är delikat


Skumpa, tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar