http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Utmärkta ledord längs utmärkt hjul-led. Del 4

onsdag 8 juli 2015

Utmärkta ledord längs utmärkt hjul-led. Del 4



Att med en bra karta i sin hand följa vägens band. Vad kan vara enklare? Det fjärde ordet för en pilgrimscyklist är enkelhet.

Det finns flera bottnar i ordet. Enkel i betydelsen lätt att utföra. Också enkel i betydelsen frånvaro av extravagans. Vi är definitivt inga tekniknördar. De treväxlade damcyklarna var robusta men saknade all form av lyxiga tillbehör. Vi hyrde dem i Karlskrona. Köket var av enklaste Trangia. Med gas. En av sovsäckarna i vårt lilla tält hade hängt med i flera decennier. Och även om min Thermarest-madrass blåser upp sig själv delvis har den nästan 20 år på nacken. Förresten, hur gammal är egentligen min gamla tröja från mitt universitet?

Vad vi älskade det enkla köket i Överums vandrarhem på vägen ner!

Enkelhet för mig på semestern är också en begränsad användning av mobilen. Nu när jag har armbandsklocka sen en tid igen så behöver jag min gamla trotjänare inte ens till klocka. Skönt. Appfritt, javisst!

Men när det verkligen gäller något som jag är intresserad av, som uteliv i naturen, då tvekar jag inte att lägga en större slant på ett dyrt märke. En investering. Så med stolta splitternya cykelväskor i rött trampade jag fram längs vägarna. Och inte ett enda uns blev blött i skurarna: de är vattentäta.



Enkelhet rådde även i mathållningen. Morgongröten med lingonsylt. Vad kan vara enklare ute på camping? Men med enkla medel och vacker inramning blev alla våra fikastunder och måltider till en liten fest.

Men ofrivillig enkelhet då? Vad blir det? Det är ju en sak för oss i vårt välmående land att frivilligt avstå från materiella statusprylar. Vi fick ett ansikte på den ofrivilliga enkelheten, lite överraskande längs en cykelväg mellan Sölvesborg och Mjällby. På linor utanför en lång rad små  enkla skjul längs en husvägg hängde tvätt. Där satt gästarbetarna på plaststolar utanför efter dagens slit på jordgubbsfälten intill. Ett Sverige 2015. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar