http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Jag ägodelar!

torsdag 22 oktober 2015

Jag ägodelar!


Loggar in på hemsidan. Kollar tillgängligheten - vilka är lediga? Bokar. När det är dags tar jag cykeln mindre än fem minuter till bokad plats, tar fram mitt UL-kort och håller upp mot den synliga sensorn på strategisk plats. Eller så svarar jag på sms:et med bokningsbekräftelsen.
- Klick, säger det då i billåset och bildörren är öppen! För mig att använda. Bara mig, just nu. I morgon någon annan. I handskfacket tar jag ur bilnyckel från sin speciella hållare, ansluten till datorn, som känner av att jag har hämtat nyckeln.


Sen är det bara att tuta och köra. Med en av de åtta poolbilar som den ekonomiska föreningen, som jag är medlem i,  äger eller leasar. Lätt som en plätt. Ingen administration. Någon annan tar bilen till service och byter däck medan jag sitter i styrelsen. Vi hjälps åt alltså.

Jag ägodelar!

Delas av många medlemmar.

Plötsligt piper det i mobilen. Ett sms om en bokning. Någon med ett utländskt klingande namn vill bo några nätter i mitt uthyrningsrum. Och så möts vi senare i min hall. Han eller hon bjuds på ett rum, där lakan och handduk ingår. Frukost ingår också. Om gästen vill. Betalningen har hyresgästen gjort till airbnb. Därifrån får jag pengarna. En liten andel går till organisationen. Nej, jag är inte en illegal skurk! I debatten kring airbnb har det handlat om att man hyr ut hela sin bostadsrätt och inte bor där själv. Det är det som inte är ok. Jag hyr ut ett rum i mitt hem där jag bor.

Här finns en senare DN-artikel om airbnb. Jag lovar att allt som står i min annons är sant. Och 25 positiva omdömen säger sitt tydliga språk.

Välkommen!

Jag ägodelar! Och möter människor från hela världen utan att resa en meter. Klimatsmart!

Ja, och sen besöker jag den årliga Klädbytardagen i Svenska naturskyddsföreningens regi.
Jag ägodelar!

Årets bok från denna organisation heter just. Ägodela!
Den 4 november finns det chans att förnya höstgarderoben på Stadsbiblioteket: klädbyte alltså.
Anmälan senast den 28 okt till konsumentuppsala@uppsala.se

Vad äger du som du kan dela med andra?
Vad behöver du som kanske någon i din närhet redan äger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar