http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Lurad

måndag 6 februari 2017

Lurad




Det kom ett brev.
Och det gör det ofta som egen företagare.
Detta såg ut som något bekant, typ Nummerupplysningen. Var inte det något kopplat till gamla telefonkatalogen. Vem minns den idag? Eller Bolagsverket kanske?
Avsändare Bolagsupplysningen, med logga.
Någon slags myndighet i alla fall. Som ville göra mina företagsuppgifter mer synliga.
Och det vill ju alla företagare.
Bara att fylla i uppgifterna i luckorna, skriva under och skicka in i svarskuvertet. Voila!

Men det fanns en del finstilt. En hel del faktiskt. Finstilta siffror.
Om att erbjudandet om s k förtursexponering - vad är det? - inte alls var gratis.
4795 kronor närmare bestämt.
Den lilla, lilla siffran letade jag reda på flera veckor senare, när det undertecknade avtalet sändes i retur tillsammans med fakturan.

Visst ser du kostnaden för denna tjänst?!

Nästan 5000 spänn - för vad??
När den första paniken lagt sig googlade jag.
Och i stället för att landa på företagets hemsida, den var extremt basal, var en av de första träffarna i stället en tidningsartikel ur Driva eget, om bluff-fakturor!

Lurad!

Men det var inte försent.
Stärkt av all bra info jag fick på nätet betalade jag aldrig pengarna.
I stället: polisanmälning och bestridande av faktura, på grundval av att informationen varit missledande. Bestrider igen när påminnelsen kommer, undertecknad av person som inte finns på Hitta.se
På nätet hittar jag också många andra småföretagare som liksom jag blivit lurade. Vissa betalat. Vissa inte.
Vill det estnisk-registrerade bolaget möta mig i rätten, så gärna!

Mina pengar får de i alla fall inte.
Och inte dina heller. Hoppas jag.

Förenade Bolag varnar för ett stort antal svartlistade företag som Företagsupplysningen.

Så var vaksam. Kolla det finstilta och göd inte bluffarna där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar