http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Vad gör du just nu?

tisdag 14 februari 2017

Vad gör du just nu?


Vad gör du just nu?
Den frågan ska tydligen besvaras så ofta det bara går.
Ju mer originellt, desto mer respons i vår längtan efter bekräftelse.

Vad har jag gjort idag?, frågar man sig själv i en traditionell dagbok. Skriven på kvällen. För ingen annan än sig själv. Där finns inget kommentarfält och man riskerar inte att utsättas för hatkampanj. I stället kan man reflektera över den dag som varit, känslor, reflektioner, möten, åsikter - allt är tillåtet. Detta har jag ägnat mig åt av och till under hela mitt liv. Och det har berikat. Och varit en ventil.



Om värdet av detta handlade Tankar för dagen i P1 i förra veckan. Med Henrik Nilsson.

Man kan också summera dagen med uppmuntrande självkänslo-stärkande frågor à la Mia Törnbloms Må-bra-dagbok:
Vad har varit bra med mig idag? (fokus på att vara mer än på att göra)
Vad vill jag tacka för idag?
Vad behöver jag hjälp med?

Det vi gör säger så mycket om de vi är, vilka värderingar som styr våra val och våra handlingar. Då kommer jag att tänka på en här på bloggen ofta citerad bok om Kierkegaard, Konsten att leva innerligt av Ted Harris och Ann Lagerström.

"Varje gång du handlar efter din egen vilja, om så i de allra obetydligaste frågorna, stärker du din egen unika existens."

 Jag skriver om Kierkegaard och koppling till klimatarbetet (ja, faktiskt!) från denna bok här.

En annan typ av dagbok, lite torrare kanske, skulle kunna svara på frågan:
Vilka företag, organisationer och myndigheter har jag varit i kontakt med under en dag med arbete och fritid? Och i mitt fall då, eftersom många av mina handlingar genomsyras av ett klimattänk: vilka är klimatmärkta? Blir en *.  Eftersom jag gör som jag vill här, normfritt, så är här en ny lista, i urval:

Facktidningen: Driva Eget
Dagstidningen: Upsala Nya Tidning (jag kan inte riktigt släppa taget om papperstidningen)
Sveriges Radio: P1, P1, P1 - källa till klokhet och bildning
E-post och sökmotor: Google
Folktandvården - jag har friskvårdsavtal, så besöket känns gratis!
Bilpoolarna - * ständigt kooperativt föreningsarbete i form av mejl
Arbetsplats: Biotopia, transport till jobbet: cykel: *
Underhåll i hemmet: Mattläggare BBM i Uppsala AB. Linoleum är en naturprodukt, med förnyelsebara material, får en *
Livsmedel: Coop Nära. En del av varorna var säkert KRAV-märkta. * Transport till affär: cykel *
Resplaner: Interrail.se *  Kommer nog mer om det senare. Som reseberättelse.
Airbnb: Idag endast redigering av sida. Delande-ekonomi ger *

Sen om jag räknar alla apparater och allt annat jag använder en dag blir listan på företag jag är beroende av under en dag tråkigt lång. Så det avstår jag ifrån.

Nej, jag är mer för traditionellt känslobaserat dagboksskrivande. Mer spännande så. Mer utvecklande.
Patricia Tudor Sandahl, skriver mycket och klokt om skrivande. Jag har läst många böcker av henne. I boken I tacksamhetens tecken listar hon vägen till ett gott och äkta liv, enligt en forskare:

- Räkna dina gåvor
- Var hjälpsam
- Lista små glädjeämnen
- Tacka dem som hjälpt dig på din väg
- Lär dig att förlåta
- Fördjupa dina relationer till familj och vänner
- Var rädd om din kropp
- Lär dig se skillnad mellan det viktiga och det oviktiga

Vad gör jag just nu?, var det ja.
Jo, jag funderar på hur annorlunda, mer mänskligt, vårt samhälle skulle vara om vi i stället till varandra, öga mot öga, ställde frågorna:

Vad är det som tynger dig just nu? Hur mår du egentligen?

Denna är till alla jag tycker om, idag den 14 februari! Älskar, älskar inte? Fråga prästkragen.


Till alla -  röd som kärlekens pärla. Hönsbär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar