http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Hitta ut!

måndag 26 april 2010

Hitta ut!


Hur ska vi få ut folk i naturen?

Det var bara en av frågorna som vi tog oss an i Gysinge på Naturskyddsföreningens guidekurs i helgen. Marknadsföring är en svår nöt att knäcka när det gäller guidning. Soffliggarna förblir soffliggare och de som mött upp på en utannonserad guidning är ofta de redan frälsta....

Så möts jag av ett svar på frågan redan i hallen när jag kommer hem på söndagen: Hittaut.nu
och "Uppsalas genom tiderna bästa och mest detaljerade karta. En karta som är en del av ett unikt hälso-och friskvårdsprojekt!" Att leta punkter ute i naturen, punkter som är försedda med en kod och sedan kunna vinna priser och annat. Olika svårighetsgrad. Spridda över ett stort område i inledningsvis Uppsalas södra och västra delar och med orienteringskartan som underlag.

Nu är kanske alla inte lika stora kartnördar som jag, men genast letade jag upp närmaste punken på kartan och undrade med vilket system jag ska leta upp resten på spännande platser på roligaste sätt. Satsningen är ett ideellt projekt som drivs av orienteringsklubben Linné i samarbete med Uppsala kommun, Landstinget i Uppsala län och Upsala Nya Tidning. Enligt hemsidan startade idén i Huskvarna men har nu spritt sig och platser som Sundsvall, Nacka, Södertälje, Örebro, Karlshamn och Jönköping har också blivit berikade med punkter.

Anta utmaningen: ut och leta punkter i naturen! Och passa på att njuta av våren när du är ute! Min närmaste ligger ett stenkast utanför dörren. Den tar jag idag!

Har inte du fått en karta (i Uppsala) kan du hämta ett ex på Fjällskog.

Och följ med på guidning längs Gottsundastigen med start i Lurbo bro, längst ner i Hågadalen kl 11 den 1/5. Då tar vi minst två punkter till. Utsikt lovas från Predikstolen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar