http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Om jag var en fågel...

torsdag 15 april 2010

Om jag var en fågel...


Foto: Wikmedia Commons


... skulle jag flyga vart jag vill.
Ni människor tror att ni behärskar luftrummet ni med, men det gör ni inte! Vi fåglar flyger trots vulkanutbrott, mycket närmare marken än era stålvingade monster som mullrar så förfärligt och gör det svårt att andas.... Vi har vingar att flaxa med, inga jetmotorer som förstörs av lite vulkanaska... Vi flyger långt och kort, en del kan flyga ända till Nya Zeeland över vintern.

Själv är jag bara en liten talgoxe som letar bostad. Har hört att det ska finnas fina holkar i Vasaparken i Uppsala med fina mönster på som barn har målat. En holk låter trevligt, jag har letat länge nog efter ett bra hål i något träd men alla var upptagna. Hmm, ska det var mot norr eller mot söder? Vad är bäst, undrar jag. Måste fråga någon om råd. Jag undrar om det finns någon holk på en björk, jag gillar björkens sus i nyutsprungna löv, och det skulle säkert mina barn också tycka om. När äggen kläcks. Fast först måste jag hitta en tjusig hanne förstås.

Tit-tut, tit-tut.
Hör du mig, du där borta med tjusigt gult bröst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar