http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: God Jul... och God radio!

söndag 23 december 2012

God Jul... och God radio!





Den första radiopärlan kom till mig redan när jag låg i sängen. Tätt mörker ute men i hjärtat blir det ljust när jag vaknade till P1:s Tankar för dagen och fick lyssna till Tomas Sjödins underbara livsvisdomar. När han pratar blir jag lugn. Om jag nu vakande med julstress.

Men nej, mina julförberedelser detta år har inte kommit upp i en promille av den statistik som Jessika Gedin redovisade i fredagens program av Spanarna, hur mycket tid vi lägger på julklappsinköp, pynt mm. Jag har inte besökt ett enda varuhus och ett enda köpcentrum! Gabriella Ahlström pratade om att hitta det inre lugnet delvis med hjälp av andningen. Genom näsan. Med hjälp av en tejpbit! För munnen. Testa! Undrar hur jag såg ut där bredvid dammsugaren på mage på golvet och dammsög under soffan och med en tejpbit över munnen??!  Och ja, jag gör städningen hellre själv! Jobbar hellre mindre, köper färre prylar, renoverar mer sällan än är välbetald och använder mig av rut-tjänster.



Från städning till köket! Det blir härligt mycket radio i julstöket! Jag tillbringar mycket tid och glädje i köket dagarna före jul. Och radio är då min vän och mitt sällskap. För den största glädjen är ju att ge! Och ger gör jag till jul mest av det jag skapar i köket, mindre av inslagna paket. Skickar i och för sig bara digitala julkort. Och de frusna fåglarna ute fick en del av mina torra brödkanter ute på vinterpromenaden.
Jag pryder utsidan av det nystädade kylsskåpet med så många positiva ord jag kan hitta i kylskåpspoesin:
kärlek, liv, bra, vacker, nära, lycklig, själ, öppen , sanning, hand....



Till Nordegren och Epstein om julmatens symbolik lagade jag årets Jansson, obligatorisk på mitt julbord! Prästens ord om julens budskap och kyrkans välkomnande fann hoppas jag kunde ge tröst och styrka åt många därute. Prestera mindre! Det räcker med att bara vara tillsammans. Och om man inte har någon, gå till Upplands Nation och dela gemenskapen där med andra. Gratis!

Kanske lite sent att ge julklappstips så här i elfte timmen (och vem har egentligen tid att läsa bloggar den 23 december?). Jag har läst ovanligt många fackböcker och självbiografier i år. De bästa har varit, bl a:

Nina Björk: Lyckliga i alla sina dagar
Jonathan Safron Foer: Äta djur
Henrik Berggren: Underbara dagar framför oss - berättelsen om Palme. Ska bänka mig i jul till tv-serien.
Isabella Lövin: Tyst hav
Rachel Carson: Tyst vår. Skriver om dessa två böcker på bloggen.
Michael Moore: Stupid White Men (efter att ha läst den skakar jag än mer på huvudet över vansinnet i väster och deras inställning till vapen!, är de inte pro-life??, då ska väl inte människor mördas?)

Fler hårda julklappstips i Plånboken 

Så till lunch blev det härligt färgrik pastasås.


Och inget djur hade fått sätta livet till eller plågats för den matens skull! Det ska bli min ledstjärna 2013 och framåt!

På dan före dopparedan vaknar jag tidigt och slår på radion och vaggas stilla i halvsömnen till den ljuvaste av julkanal: Andliga sånger. I P1 förstås.

Nu är det inte långt kvar tills denna ska smakas på...

Som kontrast till andliga sånger. Jag gillar generellt inte amerikansk smörig julmusik, men en sång tycker jag i alla fall mycket om, jag hör den sällan i Sverige (och jag har ändå varit på tre julkonserter i år!), det är Nat King Coles ljuva stämma i The Christmas Song. Lyssna och njut.

Så jag pysslar, gör det sista före julens ankomst, hyllar det stora miraklet i det lilla livet och ja, jag instämmer  i Tomas Sjödins ord: I allt jag gör är jag glad i mig själv - på nåt vis!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar