http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Grattis, Eric! och andra idéer

onsdag 2 oktober 2013

Grattis, Eric! och andra idéer


Och hur går det med skrivandet då?

Frågan kom i fredags och jag skruvade lite på mig och svarade lite svävande att nja, jag har inte fått på snurr på den delen av affärerna. Väntar jag på inspiration? Nja, snarare mer tid. Men nu så här i post-säsong-tider så kan det ju blir mer av det.

För idéerna finns ju där, dyker upp hela tiden, varje dag i oväntade hörn av tillvaron. Så mycket jag vill lägga ut texten om! Nu börjar vi!

Rubriker gillar jag, Det är därför jag anstränger mig lite extra till blogg-inläggens rubriker. Detta med Grattis ovan kom till mig när jag hade hört P1:s Kropp och själ idag, om den Första Kärleken, och kom strax därefter på att jo, men är det inte...? jo, det är ju min Första Kärleks födelsedag idag. Grattis! Lägger en stolthet i att gratta mina vänner på födelsedagen. Jo, utan Facebook-påminnelse. Då blir det trevligt att fylla år själv, som i lördags. Tack, alla. Men till Eric skickar jag inget grattis, trots att jag nog har en aktuell e-postadress. Jösses, det var 28 år sen! Men jag kände igen allting som beskrevs i dagens program på förmiddagen. Vilken storm! Vilken omskakning! Galenskap som en del av livet!

Många andra skrividéer får jag i mediebruset. Och då menar jag främst radio och tidning. Och böcker. Och möten med människor. Jag vill ju skriva:

Ett helt eget inlägg om vad jag tycker om Åsa och Mats Ottossons senaste. Lugn av naturen.



Om att rensa hemma, frigöra energi. Apropå flytthjälpen i lördags.

Om IPCC rapporten och glappet mellan oron och politiska prioriteringar. Om detta i Klotet i P1 nyligen.

Om poesi som konsten att se, vara och känna mm mm. Artikel i Upsala Nya Tidning nyligen av Anisur Rahman.

Om min systers senaste bok, Stairway to heaven - en andlig resa. Ska bli spännande läsning. Men kanske inte helt lätt och enkelt heller. Det finns ju faktiskt en stark koppling till nämnda radioprogram och boken;: vilka outgrundliga vägar Den Första Kärleken kan ta leda en i livet. För Sofie. För mig.

Om samhällsutvecklingen i Reinfeldts Sverige 2013 och nedmonteringen av trygghet, solidaritet och gemenskap. Om detta behöver man bara öppna närmaste tidning eller slå på radion i fem minuter för att höra den senaste hårresande historien av orättvisor, nolltaxerare, nedskärningar och privatisering.

Om ett ifrågasättande av de moderna "religionerna" i Sverige: ekonomisk tillväxt och 8-timmars arbetsdag och allt positivt som en kortare arbetsdag skulle leda till. Mångas hälsa t ex...Och barnen!

Ett starkt dokument blir boken näst på tur: Susanna Alakoskis Oktober i Fattig-Sverige.
Jag öppnar första sidan. Och så har vi det igen där jag började överst i detta inlägg: 1 oktober! Läst den 1 oktober.

Oktober blir en skrivande månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar